måndag 18 februari 2013

Tutorial: Maskning av flera stämplar

Ibland när jag stämplar ett motiv att ha på kort, så tycker jag det blir lite tråkigt att det blir så mycket vitt runt omkring motivet. Vissa gånger brukar jag måla (eller "improvisera" fram) någon bakgrund, men det kan också vara skönt att få det där "lilla extra". Ett helt landskap att färglägga och sätta på sitt kort.
Idag tänkte jag visa hur man använder flera stämpelmotiv i samma bild, det som brukar kallas att man "maskar" ihop motiv.
Du behöver:
Två olika papper; ett "kladdpapper" (som ska bli den s.k. masken) och så det papper som du brukar färglägga på. Jag använder mig av Canson Montval 200g akvarellpapper.
Stämplar; här har vi Tilda with Slingshot och Barbed Wire Background, båda från Magnolia.
Akrylkloss att fästa stämplarna på
Stämpeldyna
Sax
Börja med att stämpla det motiv du vill ha längst fram i bild, på akvarellpappret (eller det pappret du stämplar på när du färglägger). Innan du rengör stämpeln så gör du ett tryck till, fast denna gång på kladdpappret.
Ta saxen och klipp nu ut det motiv som du stämplade på kladdpappret. Det är detta urklippta motiv som kallas själva "masken".
Lägg masken ovanpå det "riktiga" motivet, som du stämplade först (i mitt fall det på akvarellpappret). Fäst sedan den stämpeln du vill ha som bakgrund på akrylklossen och stämpla rakt över motivet/masken. Jag stämplade en gång lite åt vänster och en gång lite åt höger, för att föränga bakgrundsmotivet lite.
Lyft nu bort din mask och du har då ett stort motiv att färglägga :)
Såhär blev mitt färdiga motiv; färdigt att fästas på ett kort.

. : Anette  : .

Inga kommentarer: